Herhangi bir işe başlarken yapılması gereken bir analiz türüdür. Her işe başlarken hatta okul konularında bile örnekler verilebilir.
-Güçlü yönler (Strength)
Kuruluşunuzun sahip olduğu avantajlar ne?
Neleri diğerlerinden daha iyi yapıyorsunuz?
Sizin kullandığınız ancak diğerlerinin kullanamadığı eşsiz veya en düşük maliyetli kaynaklar neler?
Rakipleriniz sizin hangi yönlerinizi güçlü bulur?
Firmanızın “benzersiz satış teklifi” ne?
Güçlü yönlerinizi hem kurum içi perspektiften hem de müşterilerinizin ve piyasadaki insanların bakış açısından değerlendirin.
Bununla birlikte güçlü yönlerinizi belirlemekte zorlanırsanız kurumunuzun karakteristik özelliklerinin listesini yapmayı deneyin. Umarız ki içlerinde bir kısmı güçlü yönlerinizdir.
Güçlü yönlerinizi incelerken bunları rakiplerinizle ilişkilendirin. Örneğin bütün rakiplerinizin üst kalite ürünler üretiyorsa sizinde üst kalite ürünler üretmeniz güçlü yönünüz olmaz.
2-Zayıf yönler (Weakness)
Neleri iyileştirmelisiniz?
Nelerden sakınmalısınız?
Rakipleriniz hangi yönlerinizi zayıf görüyor?
Hangi faktörler satışlarınızın düşmesine neden oluyor?
Yine iç çevre ve dış çevre açıdan düşünün: Diğer insanlar sizin göremediğinizi zayıflık olarak algılıyor mu? Rakipleriniz herhangi bir şeyi sizden daha iyi yapıyor mu?
Gerçekçi olmanın zamanı geldi ve hoşunuza gitmeyen bütün gerçeklerle en yakın zamanda yüzleşmelisiniz.
3-Fırsatlar (Opportunities)
Hangi fırsatları değerlendirebilirsiniz?
Hangi fırsatların farkındasınız?
İşe yarar fırsatlar nasıl ortaya çıkar:
Teknolojideki ve pazardaki geniş ve dar ölçekli değişiklikler
Bulunduğunuz pazarı ilgilendiren hükümet politikası değişiklikleri
Yaşam tarzlarındaki, nüfus profilindeki ve sosyal düzendeki değişiklikler
Yerel etkinlikler
İpucu
Fırsatlara güçlü yönlermiş gibi bakmak doğru bir yaklaşımdır. Önünüze çıkan fırsatları geliştirip geliştiremeyeceğinizi değerlendirin. Alternatif olarak zayıf yönlerinize bakın ve zayıf yönlerinizi ortadan kaldırarak bunları fırsata dönüştürüp dönüştüremeyeceğinizi belirleyin.
4-Tehditler (Threats)
Önünüzde ne tür engeller var?
Rakipleriniz neler yapıyor?
İşinizle ilgili standartların veya uzmanlıkların, ürünlerin veya hizmetlerin kalitesi değişti mi?
Değişen teknolojisi piyasadaki yerinizi tehdit ediyor mu?
Borçlarınız veya nakit probleminiz var mı?
Zayıf yönlerinizden herhangi bir tanesi ciddi anlamda işinizi tehdit ediyor mu?
İpucu
Tehditleri ve fırsatları göz önünde bulundururken PEST analizi (dış çevre analizinde makro düzeydeki çevresel faktörlerin analizidir) sayesinde yeni hükümet düzenlemeleri veya teknolojik değişimler gibi çevresel faktörleri gözden kaçırmazsınız.
SWOT analizini ciddi anlamda bir araç olarak kullanıyorsanız aşağıdaki maddeleri göz önünde bulundurmanız gerekir:
Sadece kesin ve doğrulanabilir raporları kabul edin.
Uzun faktör listelerini mümkün olduğunca kısaltın ve öncelik sırasına göre düzenleyin. Bu sayede vaktinizi daha önemli konulara harcarsınız.
Seçenekler strateji oluşturma sürecindeki ileri safhalar için üretilir. Bunu doğru seviyelere uygulayın. Örneğin belirsiz firma seviyeleri yerine ürün veya ürün hattı seviyelerine Swot analizi yapmanız gerekebilir.
SWOT analizini diğer strateji araçlarıyla birlikte kullanın böylece durumla ilgili kapsamlı bir resim çıkarabilirsiniz.
Not: Aynı zamanda TOWS matriksini de kullanmayı düşünebilirsiniz. SWOT analizine benzer ve aynı şekilde benzer dört unsura ( güçlü yönler, zayıf yönler, fırsatlar ve tehditler ) odaklanır. Ancak TOWS yardımcı bir alternatif olabilir çünkü SWOT iç çevreye vurgu yaparken TOWS dış çevreye vurgu yapar.
Örnek SWOT analizleri
Yeni açılan küçük bir danışmanlık firması aşağıdaki SWOT analizini düzenlemiştir.
Güçlü yönler:
Müşterilere hızlı geri dönüşler yapıyoruz çünkü resmi formaliteler yok ve ileri seviye yönetim onayları yok.
Çok iyi müşteri hizmetleri veriyoruz çünkü az ölçekli iş demek müşterilere daha fazla vakit ayırmak anlamına geliyor.
Öncü danışmanımızın pazarda güçlü bir itibari var.
Pazarlama faaliyetlerimizin işe yaramadığını görürsek hızlıca yön değiştirebiliriz.
Genel maliyetlerimiz düşük ve bu nedenle müşterilerimize iyi fiyatlar verebiliyoruz.
Zayıf yönler:
Firmamızın pazardaki itibarı veya değeri düşük.
Fazla becerikli olmayan küçük bir kadromuz var.
Kadromuzdan birileri hastalanırsa ve giderse savunmasız kalırız.
İlk aşamalarda nakit akışımız sağlıksız olacaktır.
Fırsatlar:
Bulunduğumuz sektör gelecek fırsatlarıyla genişleyecektir.
Yerel yönetim yerel işletmelerin teşvik edilmesini istiyor.
Rakiplerimiz yeni teknolojilere adapte olmakta zorlanabilir.
Tehditler:
Teknolojik gelişmeler pazarı adapte olmayacağımız şekilde değiştirebilir.
Büyük bir rakibin odağında ufak bir değişiklik yapması pazardaki pozisyonumuzu bozabilir.
Yaptığı SWOT analizinin sonucunda danışmanlık firmamız hızlı geri dönüşlere, iyi müşteri hizmetlerine, yerel işletmelere ve yerel yönetime odaklanabilir.
Seçilen yerel yayınlar aracılığıyla pazarlama faaliyetleri gerçekleştirilebilir, pazar değeri yaratmak için reklam bütçesi oluşturulabilir ve mümkün olduğunca teknolojik değişikliklere uyum sağlanabilir.
Önemli noktalar
SWOT analizi basittir ancak firmanın güçlü ve zayıf yönlerinin ve karşılaşabileceği fırsat ve tehditlerin analizinin yapılmasında kullanışlı ve faydalı araçtır. Güçlü yönlerinize odaklanmanıza, tehditleri minimuma indirmenize ve sizin için uygun olan olumlu fırsatları avantaja dönüştürmenize yardımcı olur.
SWOT analizi “başlama vuruşu” stratejisi olarak kullanılabilir veya daha sofistike bir şekilde ciddi bir strateji aracı olarak görülebilir. Aynı zamanda size bakış açısı kazandırarak rakiplerinizi anlamanıza ve başarılı şekilde rekabet etmenize yardımcı olur.
SWOT analizini yaparken gerçekçi ve dikkatli olun. Doğru seviyeye uygulayın ve uygun olan diğer seçim üretme araçlarına ekleyin.
Yorumlar
Yorum Gönder